Plan B

Venner og familie hadde alle hørt om hva som skulle skje i uke 26. Jeg og fatter’n skulle på laksefiske i Gaula. De gledet seg sikkert like mye som meg til at jeg skulle dra, slik at de kunne få litt fred og ro. De var vel dritt lei av å høre meg prate om hva vi skulle gjøre i uke 26.

Vi kom opp til Ålen sent søndag 21. juni. Dagen etter dro vi rett ned i elva. Gapahuken sto der, elva lå der, men hvor var laksen?

Laksen sto fast i Gaulfossen. Fossen var for stor, fossen var for kald, laksen orket ikke turen opp til valdet på Singsås. Sommeren kom en uke for seint, vi kom en uke for tidlig. Shit happens.

Vi kunne uansett ikke reise hjem. Vi måtte fiske! Vi gikk for Plan B. Fatter ’n hadde noen godplasser nord i Glomma-vassdraget. Plasser han ikke hadde besøkt siden han fikk meg i 1998. Selv om han ikke hadde vært der på snart 17 år, og selv om det var iskaldt og nysnø på fjelltoppene, så fant vi klekkende innsekter og vakende fisk.

plan-b
Foto: Are

Legg igjen en kommentar