Gjeddefiske

Gjedda er en av de kuleste fiskeartene jeg vet om. Den har et vanvittig gap – den er på en måte Nordens krokodille. Tidligere har jeg bare fisket litt smågjedde i Glomma med flue, men i år fikk jeg være med og jakte på de feite damene.

Jeg fikk det servert. Kristian Solli og Kai Finbråten fra Loop Tackle Norge hadde vært der nede hele uka for å se og fotografere gjeddegytingen sammen med Ida og Yngve fra Scanout. Etter gytinga var det gode muligheter for å komme i kontakt med de store gjeddene. Kristian ringte med følgende beskjed: ”Kai tror det kommer til å smelle på mandag. Er du med? Svaret var enkelt: ”Ja, jeg er med! ”

Vi satte ut «Lille Urin» (båten til Kai), og dro nedover.
Gjeddefisket ble litt annerledes enn jeg var vant til. Huggene var forsiktige. Gjedda åpnet og lukket munnen rolig og pent. Jeg var vant til at gjedda nærmest kroket seg selv, men nå måtte jeg sette perfekte tilslag for å få dem til å sitte. Det tok tid før jeg klarte å kroke den første.
Kristian trengte bare ett forsøk. Fisken var hele 108 cm lang.
942480_10152851391060581_1168571605_n

Ingen av mine gjedder var i nærheten av den størrelsen, men den største ble anslått til å være rundt 4 kilo.

DCIM100GOPRO
Den minste jeg fikk. Foto: Kristian Solli
gjeddefiske-6

Kai, som uten tvil var den mest erfarne gjeddefiskeren av oss alle, lurte turens største. En pen gjeddemadam på 115 cm og cirka 12 kg.
972164_10201133228519603_1786386582_n

Her er Loops film fra det spennende gjeddefisket.
Produsert av Scanout.com for Looptackle.no.

Legg igjen en kommentar